Even stilstaan bij....

8 maart 2014 - Vorden, Nederland

DSC01857Camino 'Gootsteegjes' zomer '12

Zomer 2012: Santiago de Compostella

De bijzondere en geslaagde reis van het hele gezin Versteeg in 2012; het wandelen van de Camino, was voor Anja volgens mij de aanleiding om mij als verjaardagskado de start van het Pieterpad  te geven.
Zouden we ‘eindelijk’ deze veel uitgesproken, maar nog nooit daadwerkelijk ondernomen aktie gaan waarmaken!

Foto 1        Anja: “Deze foto is speciaal gemaakt voor jou Anneke,
                  vanwege het gekregen drinknapje”
Foto 2        Met z’n allen aangekomen op de eindbestemming ‘Finistere’
                  en traditioneel kleding (sokken in dit geval?) verbranden.

Dit weekend is het precies een jaar geleden dat we zaterdags naar Pieterburen vertrokken om zondags in Groningen te eindigen. Het was, in tegenstelling tot het weekend nu, erbarmelijk koud, maar ik denk met veel warmte en dierbare herinneringen terug aan die twee dagen.
Het doet echter ook nog steeds zo’n pijn dat Anja er niet meer lijfelijk is, daarom wil ik dit graag delen met een ieder die dit zal herkennen.

-----------------------

Hieronder een stukje van onze mail-wisseling eind februari 2013 ter voorbereiding op etappe 1 en 2:

From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: PP
Date: Wed, 20 Feb 2013 23:01:19 +0100

Ha An,
Ik ga vrijdag boekje kopen maar vond ineens een leuke site van mensen die em in 2008 of 2009 zijn gaan lopen. http://www.vaboput.nl/verslag leuk om te lezen.

Ik heb de reis al uitgezocht en als ik vanuit harderwijk vertrek per trein rond half negen dan zijn we via groningen en dan met bus om 11.15 uur in pieterburen. We lopen dan de eerste etappe , eten slapen en kunnen de 2e dag de 2e etappe lopen en komen dan aan in groningen en kunnen weer met de trein naar huis. Geen gedoe met auto hier en daar neerzetten. Misschien wel je auto in deventer bij het station J. Laat maar horen wat je vindt en welk weekend dan beste is als we 2 dagen lopen. Per dag ongeveer 14 tot 16 km. Ja we gaan gelijk aan de bak.
Liefs anja

Van:anjagotink ([email protected]).
Verzonden:maandag 25 februari 2013 0:04:27
Aan:'Anneke ter Beest' ([email protected])

Bij deze de bevestiging van uw reservering voor een 2 pers. kamer ( 2 losse bedden ) voor zaterdag 9/10 maart in de pastorie van Garnwerd.

Het is gelukt, we kunnen :)

Anneke aan Anja:
Gááf, moet het allemaal nog wel even goed lezen. We wandelen za. van Pieterburen-Garnwerd begrijp ik en dan zo. naar Groningen?
Leuk hè, om nu eindelijk eraan te beginnen. Heb de jou doorgemailde site ook even doorgekeken. Nu hopen dat we mooi (droog) weer hebben.
An

Van:anjagotink ([email protected]).
Verzonden:dinsdag 26 februari 2013 20:27:16
Aan:'Anneke ter Beest' ([email protected])

Ja het wordt wel gelijk een beste tocht maar mag de pret niet drukken. Ik heb er zin in, liefs anja

---------------------

Het gedicht ‘Ithaka’ van Kavafis, is een soort ‘ Versteeg-gedicht’ geworden en vooral het laatste gedeelte vind ik erg mooi en geldt voor het An&An Pieterpad-wandelen als een rode draad:
 ‘de reis is belangrijker dan het doel’.

Houd altijd Ithaka in je gedachten.
Daar aan te komen is je bestemming.
Maar overhaast de reis volstrekt niet.
Beter dat die vele jaren duren zal,
en dat je, oud al, landen zult op het eiland,
rijk met alles wat je onderweg hebt gewonnen,
niet verwachtend dat Ithaka je rijkdom geven zal.
Ithaka gaf je de mooie reis.
Zonder dat eiland was je niet op weg gegaan.
Verder heeft het je niets meer te geven.

En als je het armelijk vindt, Ithaka misleidde je niet.
Zo wijs als je bent geworden, met zoveel ervaring,
zul je al begrepen hebben wat Ithaka's betekenen.

K.P. Kavafis
Vertaald uit het Grieks door G.H. Blanken,
Athenaeum - Polak en Van Gennep, Amsterdam 1994.

-----------------------

Nét voor dit weekend kreeg ik een mail van Wilma, met een prachtig aansluitend gedicht op de ‘Ithaka’-gedachte:

Wanneer je beseft dat de weg het doel is,
en dat je altijd onderweg bent, niet om een doel te bereiken,
maar om te genieten van zijn schoonheid en wijsheid,
dan is het leven niet meer een taak die moet worden volbracht.
Het leven wordt natuurlijk en eenvoudig,
in zichzelf een verrukking…

Sri Nisargadatta Maharaj

En de mooie afsluitende woorden:
Leuk om steeds te lezen over je belevenissen op het Pieterpad,
voor jou een pad van vriendschap.

--------------------------

Vanaf de start van de An&An pieterpad-site, heb ik heel veel lieve, ontroerende, hartelijke, meelevende en soms ook leuk-verrassende reacties gehad.
Het Pieterpad lijkt bijna te kort om dit met alle dierbaren van Anja te wandelen.

Héél stiekem hoop ik daarom misschien wel dat de woorden ‘beter dat die vele jaren duren zal’ waarheid zal worden en ik er ‘rijk met alles wat je onderweg hebt gewonnen’ de reis kan vervolgen door ‘altijd onderweg te blijven, niet om een doel te bereiken, maar om te genieten van zijn schoonheid en wijsheid’.

Mijn wens is dat we met elkaar nog lang op reis zullen blijven, waarin gedeelde smart halve smart zal blijken te zijn en we Anja nog vele jaren op onze schouder mee zullen nemen!

Liefs, Anneke.

1. Ineke Kets:
    8 maart 2014
    Dag Anneke, ik besefte me ook dat dit weekend een jaar geleden, 'jullie' weekend was; herinneringen die mooi en pijnlijk tegelijk zijn, denk ik. Goed om bij stil te staan... De foto's van een levenslustige Anja doen goed. Het gedicht Ithaka heb ik, samen met een ander gedicht over de levensreis, gebruikt als inleiding op een cursus pastoraat. Dat werd door een ieder erg mooi gevonden.
    Ik verheug me op vrijdag de 21e, samen wandelen. Dan zal ik dat andere gedicht voor je meenemen. Vanuit Italië: tot over 2 weken. Lieve groet, Ineke
  2. Karin kepper:
    8 maart 2014
    lieve anneke.
    mooi verhaal. bedankt . fijn te weten dat anja met zoveel mensen elke keer weer meereist . wij zijn nu in oostenrijk en ook daar wandelt ze met ons mee.
  3. Corry:
    9 maart 2014
    He Anneke dankje wel voor je mooie verhaal en het prachtige treffende gedicht wat ik uit ga printen en ergens neer ga hangen.
    Naarmate je ouder wordt heb je steeds meer het gevoel dat het genieten voor het "doel staat" Ook mooi dat je de bijdrage van Anja erbij hebt gezet. Uiteindelijk zal jouw pieterpad boekwaardig zijn (heb het deze week eerder gehoord) .
  4. Marina:
    9 maart 2014
    Lieve Anneke, wat - letterlijk - ongelofelijk om de mail van Anja van een jaar geleden te lezen. De vanzelfsprekendheid van haar leven van toen straalt er vanaf: als ik uit Harderwijk vertrek....met de trein...dan lopen we de eerste etappe, geen gedoe met de auto, we gaan gelijk aan de bak......
    De enige onzekere factor klinkt:"Misschien je auto bij t station?"
    En dan nu een jaar verder.
    Hoe is t toch mogelijk?
    Hier in zonnig Maarn nemen wij ons plaatsje in, in de kring van gedachten aan Anja.
    Dikke kus
    Marina en Loek.
  5. Joop:
    10 maart 2014
    Lieve Anne, iedere keer als ik dat gedicht van 'Ithaka' lees, klinkt het alsof ik mijn achternaam hoor.....
    Vorig jaar liep je met Anja in barre weersomstandigheden, het begin van het Pieterpad.
    Afgelopen zondag (precies 1 jaar geleden) zaten we gezellig met z'n tweeen op een zonnig terras in Vorden, aan een lekker glas bier.
    Een wereld van verschil.... dat Nederlandse klimaat!
    Ik heb nu al pijn aan m'n voeten als ik er aan denk, dat ik ook nog met m'n meiden moet lopen.....Maar voor An en An heb ik dat er wel voor over; "Eigenlijk is het leven geweldig" .
    XXX Joop