Etappe 4: Zuidlaren-Rolde met Eeltje

17 november 2013 - Vorden, Nederland

DSCF2487DSCF2482 (2)
Busstation Gieten

Vrijdag 15 nov. 2013... het is eerst wat nevelig, maar al gauw wordt het een prachtig zonnige dag en om 9.00 uur 's ochtends drinken we bij Gotink Catering in Deventer twee heerlijke bakkie's koffie en krijg ik een rondleiding van Anja's schoonzus Eeltje en broer Bert in hun mooie bedrijf, waar de geur van middageten al volop aanwezig is!.

Na wederom een lieve 'start-sms' van Kurt Karel gaan we deze keer met de auto, omdat het plan is dat we deze zullen parkeren bij het busstation in Gieten, waar we dan een bus naar Zuidlaren willen nemen om aan het einde van de dag vanuit Rolde hier weer met de bus aan te komen. Dit plan bleek niet te lukken, dus besloten we naar Zuidlaren door te rijden en dan eerst 'huize Anja' op te zoeken... en dat is gelukt !!! (zie foto's)
Wat kan het maken van een simpele foto dan opeens belangrijk blijken te zijn en wat is het een goed gevoel: Anja gevonden en vastgelegd; ze gaat weer mee!

We gunnen ons nog een koffie/plas pauze in een restaurant in het centrum van Zuidlaren. Ontdekken een mooie bakkerij en besluiten daar onze lunch -heerlijke, gezonde Pieterpadpuntjes- te halen voor onderweg. Kon ik ook nog even genieten van het feit dat ik op de plek van de 'echte' Berend Botje roots ben: wat hebben we bij de ROC Kinderopvang Berend Botje in Deventer het liedje, dat hij met zijn scheepje naar Zuidlaren vaart, vaak en enthousiast gezongen met al die buitenlandse kindjes!

Inmiddels is het 1 uur 's middags en zijn we dus een uur 'in de vertraging'. We zetten er flink de pas in, genietend van het stralende zonnetje, blauwe wolkenluchten, de prachtige herfstkleuren en de mooie omgeving. Al kletsend gaan we hier en daar even 'de mist' in, maar de route-aanwijzingen van deze etappe zijn dan ook beduidend ingewikkelder dan de vorige drie! Drenthe biedt meer variatie in het landschap waardoor het opletten geblazen is en de routebeschrijving uit het boekje echt wel nodig is.

Eeltje en ik ervaren ondertussen een 'hernieuwde kennismaking'. We hebben elkaar's leven gedurende de jaren natuurlijk gevolgd via Anja en elkaar gezien/gesproken op feestjes en dat was prima, maar in deze omstandigheden is het fijn om te ervaren dat het gemis van Anja op deze manier, ondanks alle verdriet, waardevolle nieuwe contacten oplevert. We halen onze eigen herinneringen aan.. en belevenissen met..  Anja op en praten elkaar daarin bij.  Ook nu weer, net als met Tania, een heel fijn gevoel.

Misschien wel juist dáárom, vergeten we niet om onderweg ook te genieten van al het moois:
- prachtige vergezichten met diverse 'onderdelen': weilanden, moeras, bos, hei
- indrukwekkende, omgewaaide bomen (door de storm van eind oktober?)
- veel dieren: ooievaars, Schotse Hooglanders, paarden en natuurlijk veel schapen
- een echt Drents hunebed
(zie foto's)

Via het Ballooërveld met de Drentse Heideschaapskudde lopen we om 17.00 uur  Rolde binnen: nét op tijd, want de ondergaande zon voorspelt dat het snel donker gaat worden!
Gelukkie is dat er een bus naar Assen loopt die we nog halen en dan óók nog de overstap-aansluiting hebben terug naar Zuidlaren. Na een welverdiend diner-tje bij hotel/rest. Brinkzicht, rijden we in de mist terug naar Deventer resp. Vorden.

Tekst van Eeltje in mijn PP-gids:
'Lieve An, een mooie dag met genoeg gespreksstof. Een waardevolle herinnering. xx Eeltje'.

Hier sluit ik me volledig bij aan Eeltje!
Vrijdag 13 december staat etappe 5 met Sytske op de agenda en we hebben meteen al weer een 'opdracht', want Rolde is het dorp van 'Bartje' en die staat nog niet op de foto!

P.S.: Ergens in de komende weken zal ik het schema voor deel II van het Pieterpad maken = Vorden-Sint Pietersberg. Laat me maar weten wanneer iemand voorkeur heeft voor een traject; Kurt Karel gaat voor de laatste 2 etappes.

1. Carool:
    17 november 2013
    Lieve Anneke, wat een fijne verhalen om te lezen, je kan het zo mooi in woorden omzetten. Het voelt zo goed om op deze manier met Anja 'bezig' te zijn. Op afstand doen we mee. X van ons.
  2. Jeanine:
    19 november 2013