Etappe 5: Rolde-Schoonloo met Sytske en 'Kerst in de vesting'-Elburg: Carool,Sytske,Anneke

20 december 2013 - Schoonloo, Nederland

start etappe 5: RoldeElburg -Carool,Syske,Anneke

Rolde                                     Elburg

Vrijdag 13-12-13.

Deze keer een ietwat verlaat verslag vanwege 'kerstdrukte'!

Vrijdagmorgen de 13e (dat belooft wat....) komt Sytske om 9.15 keurig met de trein vanuit Harderwijk aan in Nunspeet, waar ik donderdagavond al gearriveerd was om bij Hans&Carool te logeren. Vandaar reizen we gezamenlijk per auto naar
Schoonloo. Na een voorspoedige reis en het eerste 'bijpraten' parkeren we de auto bij café Hegeman in Schoonloo. Het is lekker winterweer, opnieuw met eerst wat mist, maar gaandeweg weer die heerlijke zon!
We hebben, voor bus 21 van 11.05 naar Rolde vertrekt, nog tijd voor koffie (de heren a.d. stamtafel nuttigen al 'andere' drank - zie foto) in een nog ietwat koud restaurant, maar wel met een 'warme' kerstboom!

We pakken de Pieterpad route op bij het streekmuseum 'Het Dorp van Bartje' en wandelen langs de begraafplaats en de Hunebedden over de vroegere spoorbaan Assen-Stadskanaal.
Er zijn nauwelijks huizen op deze route, wel veel natuur: moerassig gebied, weilanden, sparrenbos, heide en prachtige mospartijen tussen de bomen waar de zon tussendoor schittert (en we ervaren hierin de aanwezigheid van Anja als heel dichtbij).

We genieten van de rust (het geraas van de snelweg op de achtergrond negerend) en praten elkaar onderwijl bij over van alles en nog wat. Anja heeft perfect ingeschat dat het voor mij 'goed' is om dit niet alleen te doen: het is elke keer weer heerlijk om al wandelend allerlei herinneringen, belevenissen en persoonlijke ervaringen uit te wisselen. Daar gaat het om in het leven, de 'ithaka' gedachte wordt iedere etappe weer positief bevestigd: de reis is belangrijker dan het doel!

Aangezien er ook geen horeca gelegenheden zijn onderweg, eten we onze lunch al lopende, het is te fris om ergens lang te blijven picknicken.
Om half 4 lopen we Schoonloo in, waar we wederom bij café Hegeman aan de koffie gaan, dit keer mét gebak want dat hadden we wel verdiend vonden we!

's Avonds doen we er nog een klein etappetje bij, omdat er 'Kerst in de vesting' is in Elburg. Voorgaande 2 jaren hebben Carool en ik dit met Anja gedaan, we pikten haar dan op bij haar werk om vervolgens te genieten van de heerlijke taferelen en aankleding van het stadje in 'Dickens-achtige' sfeer. Het is fijn dat Sytske er deze keer bij is, als vriendinnen van Anja hoeven we elkaar niets uit te leggen en kunnen we, ondanks het schrijnende gemis, deze traditie voortzetten en genieten van het moment.
Het bij een kerst-kraampje gekochte 'engeltje met belletje' voor bij mijn verzameling zal als 'Anja-engeltje' voortleven.

Citaat Sytske in mijn boekje:
'Lieve Anneke,
Het was een prachtdag, heerlijk gewandeld en van alles gedeeld. Dank je wel.
Liefs, Sytske'

Vrijdag de 13e............??????????
- mijn 'NZ-Kathmandu-handschoenen' onderweg kwijtgeraakt (hopelijk wordt iemand anders er gelukkig mee...)
- rugzak laten staan na de Glühwein, maar daar gelukkig keurig teruggevonden

Al met al was het weer een dag met een gouden (Anja) randje!

1. Irma:
    23 december 2013
    Wat mooi om te lezen.
    Anneke en Sytske zo jullie samen en dan in gedachte Anja meenemen wat een mooi stel!
    Kan ik ook voelen de reis is belangrijker dan het doel.
    Blijf genieten neem Anja mee ik volg jullie
  2. Corry:
    23 december 2013
    Ja Anneke prachtig je kunt het zo beeldend beschrijven, je geeft de route het weer en de sfeer weer ik vind het knap. Wat mooi dat je een Anja engeltje gekocht hebt.
    lekker nagenieten van de mooie momenten.
  3. Monieke:
    29 december 2013
    Ha Anneke
    Wat doe je dit toch prachtig op z'n Anneke's, zo liefdevol in verbinding met aandacht voor wat er is. dank dat je dit deelt. ken je het gedicht Ithaka van Kavafis??