Etappe 6: Schoonloo-Sleen met Beppy&Hermien + mavovriendinnen-etentje met Anita in Deventer

12 januari 2014 - Schoonloo, Nederland

Beppy Hermien Anneke bewerktMAVO-meiden - bewerktSchoonloo 11/1                                     Deventer

DSCF1192 Vierhouten bewerkt                                                 mavovriendinnen
                                                 Vierhouten nov.'12

Etappe 6: Schoonloo-Schoonoord-Sleen   Zaterdag 11-1-'14

Een etappe van 24 km, maar vanwege (lichte) blessures bij 2 van de 3 dames hebben we van te voren besloten om deze etappe in 2-en te splitsen:
Schoonloo-Schoonoord en de de 2e helft van deze etappe Schoonoord-Sleen gaan we verderop dit jaar nog wandelen.
Gezien de weersomstandigheden van vandaag achteraf bezien een héééél goed plan!

Om 9.00 uur 's ochtends vertrokken Beppy&Anneke vanuit Vorden, om in Deventer Hermien op te pikken, die met blozende wangen vanuit Diepenveen gefietst kwam om vervolgens gedrieën door te rijden naar Schoonoord.
Bij aankomst daar bij café/restaurant 'de Haven' om 11.15 uur, 'smachten' we inmiddels alle drie naar een kop koffie! Die hadden ze wel in het gezellige en behaaglijke café biljart en ook nog warme appeltaart met/zonder slagroom, onze zaterdag kon daarna niet meer stuk............. alhoewel het weer wél ietsje aan de 'kapotte' kant was.

Maar......... "Wiele bunt niet van suuker", dus met goede moed en paraplu óp naar bushalte-Tramstraat 43, voor de reis met -nog steeds- buslijn 21 naar Schoonloo. Bus (aankomst 11.57) was keurig op tijd en we werden warm ontvangen door een olijke en grapjesmakende buschauffeur: het is natuurlijk ook geweldig om op een druilerige zaterdagmorgen in januari drie goedgemutste en welbespraakte 'jaren-70-mavo-vriendinnen' in je Drentse bus te ontvangen!

Ons wandelvertrek vanaf de rotonde bij café Hegeman in Schoonloo begon met het aantrekken van onze regen-outfit, want het miezerde toch wel behoorlijk. De oranje regencape (tijdens de 1e etappe gekregen van Anja) kwam goed van pas, zoals Joop het zo mooi sms-te: 'het moet zo zijn: jouw hartsvriendin beschermd je tegen de regen'.

De route van vandaag is een 'eenzame', want er is onderweg nauwelijks een huis te bekennen, laat staan menselijke wezens. We zijn zegge en schrijven tijdens de hele wandeling 3 (!) dappere mounainbikers tegen gekomen. Dit hindert ons echter totaal niet, want we hebben genoeg aan elkaar en zijn druk met het uitwisselen van wetenswaardigheden én af en toe bewust om ons heen kijken. Dit zou je nl zomaar kunnen vergeten als je zo in je regenkleding verstopt zit en je goed moet kijken waar je je voeten neerzet + steeds het beste (lees; minst modderige) looppad uit te kiezen + aandacht houden bij het verhaal dat verteld wordt.... !

We passeren weer echte Drentse schoonheden (zie de foto's), zoals drassig hoogveen, vennetjes, aangeplante percelen met dennen/loofhout, een schaapskudde en de vele stenen en veldkeien (flinten). We zien zelfs nog een 'steenvrouwtje', waar ik wel een steen van mee had willen nemen voor het opbouwen van Anja's graf-steenvrouwtje, maar vond dit bij nader inzien toch niet netjes om te doen en heb er dus maar een foto van gemaakt.

We komen langs drie grote velden: Schoonloërveld /  Ellertsveld / Orvelterveld. De namen 'Ellert en Brammert' komen hier heel veel voor en in Schoonoord aangekomen zien we de reuzestoelen van deze 'beroemdheden'.
Om half 4 zijn we weer bij café/rest. de Haven (heel toepasselijke naam vanwege het feit dat deze aan het Oranjekanaal ligt....) en deze keer 'smachten' we naar een hete kop soep, zodat we warm kunnen worden van de koude nattigheid. De soep is overheerlijk en als we deze genoeglijk naar binnen slurpen, begint buiten de zon te stralen!
Dat deze etappe zo eindigt is een bevestiging van het spreekwoord 'na regen komt zonneschijn', maar ook een uiting van ons samenzijn vandaag: ondanks de nattigheid toch heel fijn, vanzelfsprekend, warm en stralend.

Op de terugweg in de auto genieten we van de zon die de wolken een gouden randje geeft en prachtige zonnestraalbundels naar beneden stuurt.......dit voelt als een berichtje van Anja!

Na een mooie binnendoorrit langs de IJssel vanuit Zwolle naar Deventer, eindigen we met een etentje bij Jackies op de Grote Poot. Anita zit al op ons te wachten en we hebben een genoeglijke avond waarin we bijpraten en weer vele herinneringen ophalen aan onze 'goede oude mavotijd'.

Deze keer (nog) geen tekst van Beppy en Hermien omdat de 2e helft van deze etappe nog komt en dan gaan we voor een (warme) dag met heel veel zon!
Wordt vervolgd..............

Opmerkelijk:
- zie de foto in Schoonoord met de wegwijzer-borden; deze foto maakte ik vanwege de naam Coevorden (als Vordenaar is dat zo'n leuk herkenbare plaatsnaam), maar vooral ook om de grappige tekst op het onderste bord 'van hunebed naar jullie bed: Bed&Breakfast J&J'. Terwijl ik de foto op de computer zet valt m'n oog op het 3e bordje van onderen:  Rijmaar An............ toch bijzonder en merkwaardig nietwaar?
(en we zeiden nog tegen elkaar onderweg dat er deze keer geen An te zien was, wél dus :-))