Etappe 9: Hardenberg-Ommen met Carool

5 april 2014 - Vorden, Nederland

start Ommen - bewerktDSCF3084

4 en 5 april 2014:
‘Wat is het hier prachtig, zelfs zonder de zon (maar wel droog) is het genieten,
niet voor twee maar voor drie!’
x Carool

Aldus Carool’s bijschrift in het Pieterpadboekje bij (fiets) etappe 9: Ommen-Hardenberg-Ommen.
Deze keer wat ‘anders’ omdat het een heen-en-weer route is vanwege het feit dat we het op de fiets doen én omdat Anja, zoals Carool al schreef, er bijna tastbaar bij is….

Bovendien is dit een 2-daagse en hebben we een overnachting geboekt in B&B ‘de vier jaargetijden’ in Ommen.

Wat hebben we de afgelopen jaren veel leuke uitstapjes met z’n 3-en gemaakt en wat hebben we daar iedere keer van genoten en gelukkig dit ook steeds tegen elkaar gezegd!
Misschien wel des te voelbaarder dus nu het gemis, maar desondanks ook dankbaar dat we het met elkaar kunnen delen: door veel over Anja en onze herinneringen te praten, maar ook door gewoon samen te zijn en te ‘weten’ van elkaar wat we denken en voelen. Samen lachen en huilen en door dik en dun lief en leed beleven.

We starten met koffie bij ‘Spoor 7’ op station Ommen (Karel, dank voor de tip!) en trappen dan de etappe af door vanuit het centrum een knooppunten route samen te stellen naar Hardenberg, om van daaruit de Pieterpad route op te pakken. Het lijkt bijna geen toeval te zijn dat deze etappe veel over fietspaden gaat, maar we hebben het niet bewust uitgezocht… soms blijkt iets gewoon een soort ‘voorzienigheid’ te zijn.

Het weer is goed, bewolkt maar gelukkig niet de voorspelde regen en wat is de natuur prachtig. Overal is het voorjaar in volle bloei te zien en we genieten voortdurend van al het moois dat dit stukje Nederland te bieden heeft. We stoppen dan ook regelmatig even:
om iets nader/goed te bekijken…
een berkenboom te bewonderen waarin we ons 3-en ‘herkennen’…
even samen ‘stil’ te zijn om te horen hoe mooi de vogels fluiten in de verder stille omgeving...
te genieten van de goed verzorgde en mooie boerderijen..
een korte rustpauze…
om foto’s te maken…
Anja en Carool hebben samen afgesproken dat bij iedere zelfontspanner-foto die we in de toekomst zouden gaan maken het Anja’s hand is die afdrukt…, wat een mooie symbolische en troostende gedachte blijkt dit te zijn, haar aanwezigheid is daardoor iedere keer voelbaar.

DSCF3055DSCF3092

In Hardenberg aangekomen is het tijd voor de lunch en we nemen het er even goed van met overheerlijke broodjes en een glaasje wijn bij Grand café Docks aan de Vecht-haven.

De Hardenberg-Ommen etappe begint met het opnieuw oversteken van de Vecht, slingert zich dan verder langs de Vecht naar beneden, via Rheeze door het Diffelerveld, om vervolgens opnieuw de meanderende Vecht over te gaan bij de stuw van Junne.

Hier nemen we weer even een pauze om de informatieborden te lezen en wat rond te kijken. Ik ga de wat verderop staande en uitbundig bloeiende Krentenbomen fotograferen en wanneer ik terugloop zie ik Carool nergens meer…  ?????
Dan doemt er ineens een koppie op vanachter het dijkje en trots laat Carool 2 stenen zien die ze opgeduikeld heeft langs de Vecht: weer een paar prachtige exemplaren voor de verdere opbouw van Anja’s ‘stenenvrouw’.

We fietsen verder over een pad dat slingert door bos en langs weilanden, via een mooi uitkijkpunt en langs een zandverstuiving komen we, na zo’n 50 km. fietsen, rond 17.00 uur weer bij station Ommen terecht.
Fietsen in de bus en óp naar de B&B aan de Wolfskuil 27. Hier worden we hartelijk ontvangen door Brigitta en Henk en zijn we blij verrast vanwege het prachtige uitzicht dat we hebben vanuit onze slaapkamer (zie panorama foto bovenaan de site). We ‘settelen’ ons door eerst lekker te douchen en daarna buiten op het terras te genieten van het uitzicht.
Het meenemen van Nieuw-Zeeland wijn en een foto van Anja is al traditie aan het worden en maakt dat we ons ‘compleet’ en op ons gemak voelen.

DSCF3101

Het is vrijdagavond-koopavond, dus kunnen we vóórdat we lekker gaan eten bij ‘Jipp’ nog even shoppen en we scoren allebei een leuk shirt. Voor ons vrouwen verhoogt dat, zoals bekend, de vreugde met een paar ‘graden’. We gaan dan ook innig tevreden na deze fijne dag samen, lekker slapen!

Zaterdag 5 april:
Doel: halve etappe 10 = Ommen-Hellendoorn (ong. 10 km. tot Lemele) wandelen met Suzanne, zus van Carool.

Na een goede nachtrust willen we om 8.15 net gaan ontbijten, als de mobiel van Carool gaat en Suzanne heel teleurgesteld laat weten dat ze ziek is en het vandaag echt niet gaat lukken….
Jammer, maar niet getreurd, want we gaan gewoon een nieuwe datum plannen.
Suzanne, beterschap!

Het ontbijt is overvloedig en heerlijk en na de finish-koffie bij ‘Spoor 7’ zwaaien we elkaar uit als ik met de trein van 10.23 vertrek.

1. Carool:
    6 april 2014
    Zelfs (of juist) als je er zelf bij bent geweest is het verrassend om het verslag te lezen! Wat heb je het weer prachtig beschreven, helemaal goed! Ik ga ervoor om nog eens een etappe mee te kunnen lópen. X Carool.
  2. Suzanne:
    6 april 2014
    Zo jammer dat ik uitgerekend die dag ziek moest worden. Karel en Michael waren ook geveld... Vandaag nog wat uitzieken en snel een nieuwe afspraak maken hè. Tot snel! Suzanne x
  3. Corry:
    6 april 2014
    Ja mooi Anneke het zal uiteindelijk een mooi boekje gaan worden, en wat mooi Carool van die zelfontspanner. het zijn de kleine dingen die het doen.
  4. Jeanine:
    7 april 2014
    Goed gedaan mooi stel!
  5. Paula Burgerhout:
    7 april 2014
    Hai Anneke,
    Toen we elkaar in Nunspeet zagen heb ik me de reikwijdte niet zo beseft, we waren toen ook met hele andere dingen bezig. Wat erg leuk was trouwens! Maar ik volg je verhalen vanaf het begin en het doet me veel, vind het heel mooi hoe je vorm geeft aan je verwerking van het verlies van jouw lieve vriendin en de herinnering levend houdt. Het zal voor veel mensen een bemoediging kunnen zijn denk ik.
    Heel veel liefs! Paula
  6. Beppie:
    8 april 2014
    Anneke, wat heb je weer een super mooi verhaal geschreven.
    En een prachtige foto van Anja, op de tafel.