Etappe 3: Groningen-Zuidlaren met Tania

21 oktober 2013 - Vorden, Nederland

Tania en Anneke station Groningen: ma. 21 okt. '13... en Anja reist op onze schouder mee!

Tania en ik ontmoeten elkaar op station Olst, want daar moeten we wegens NS-werkzaamheden uit de trein en in de bus naar Zwolle, voor de verdere reis naar Groningen. We beginnen te praten en stoppen hier pas aan het einde van de dag weer mee..... heb ik dat niet eerder meegemaakt???

Het weer is mooi, het ruikt naar de herfst en we zien regelmatig de zon. Al snel verlaten we de stad Groningen (Tania's liefde) en lopen langs het Noord Willemskanaal naar Haren. Lunch-doel is Sassenheim in Haren, maar dat is helaas gesloten (ooooh foutje in de gids), dus nog een uurtje doorwandelen naar paviljoen Appelbergen in Glimmen voor de brood-nodige middagmaaltijd. Het wandelen gaat als een tieremelier, we lopen en praten over 'alles' alsof we nooit anders gedaan hebben; wat een heerlijk gevoel.

We laten ons alleen nu en dan afleiden door lieve sms-jes, die van verschillende dierbaren binnenkomen: dank daar voor lieve mensen! Ook dank voor de hartverwarmende mailtjes die meteen na het openen van de 'An en An Pieterpad' reislogger gestuurd zijn. Het voelt echt als troost en steun en ik hoop dat dit niet alleen voor mij geldt, maar voor een ieder die betrokken is bij dit bijzondere 'eerbetoon' aan Anja.

Net na 4 uur, dus na 5 uur wandelen, kwamen we in Zuidlaren aan en vonden we dat we wel een DWW-tje verdiend hadden (zie foto)! Bus nr. 58 die ons naar Assen moest brengen vertrok om 17.05, dus tijd genoeg om op het buitenterras op de Brink even te relaxen en de -toch wel vermoeide- voeten rust te geven.

Onderweg hebben we nog een leuk 'hunebedje' gevonden voor het 'steenvrouwtje' op Anja's graf.         Ook bijzonder:
- ANWB-bord met daarop An nen (is 2x of meer 'An' toch?).........toeval?
- Tania zag nét voordat we Zuidlaren uit reden een huis met daarop de grote   letters............... 'ANJA'.
(ik zal proberen om er op de heenreis naar de volgende etappe een foto van te maken)

Om acht uur 's avonds tijd voor afscheid (lees: een héle dikke, liefdevolle knuffel) in de trein op station Zutphen: Tania heeft nog een actieve avond in Nijmegen te gaan.... en Anneke gaat met de voetjes op de bank!

Tekst van Tania in mijn PP-gids:
'Lieve An, het was een mooie tocht! Bedankt, liefs T an'

NB: Voor de etappe Zuidlaren-Rolde heb ik vrijdag 15 nov. aangegeven, maar dit staat niet vast: laat op de reislogger maar weten wie/wanneer graag de volgende x mee wil/kan.

1. Beppie:
    27 oktober 2013
    Wat een mooi verhaal en zo te lezen was het erg gezellig en leuk.
    Ik ga de verhalen zeker volgen.
  2. Hermien:
    2 november 2013
    Heel bijzonder om op deze manier te wandelen, met het gevoel dat Anja er bij is. Ik wil heel graag een keer meelopen, om Anja te gedenken. Mooi verhaal.
  3. Marieke:
    3 november 2013
    Wat mooi om te lezen dat jullie door het wandelen voor jullie dierbare vriendin Anja gevoelsmatig zo dicht bij haar kunnen zijn. Dit is een goede manier om op een troostende wijze om te gaan met jullie enorme verdriet over het verlies van jullie lieve en vooral sterke vriendin: een lach en een traan! Geniet van de mooie momenten met elkaar en met Anja!!
    Liefs, Marieke