Etappe 10, deel 2: Lemele-Hellendoorn (Nijverdal) met Ivon en Corry

18 mei 2014 - Hellendoorn, Nederland

DSCF3217        Texel 8-9-08

koffiestart Nijverdal                      Texel: 8-9-08 met Liesbeth

Vrijdag 16 mei, deel 2 van etappe 10 met Corry en Ivon en wéér is er een stralend blauwe hemel, geen wolkje te bekennen en een heerlijke temperatuur.
Om 10.00 uur hebben we afgesproken voor de koffie bij Ivon thuis, in Nijverdal.
Vandaag wandelen we eigenlijk met z’n 5-en, want zowel Anja als Liesbeth reizen op onze schouders mee!

Dit behoeft  enige uitleg denk ik, omdat ws niet iedereen Liesbeth en ‘haar verhaal’ zal kennen:

Liesbeth /Ivon en Corry/Anneke waren in de jaren ‘80 MKD collega’s in Nunspeet: we werkten dagelijks en intensief met een groep van 8 kinderen tussen 1.5-6 jaar. Lies en Von werkten bij  ‘Floddertje’ en Cor en Annie bij ‘Pippeloentje’. Een geweldige tijd, waarin we veel deelden, heel veel plezier hadden en elkaar goed leerden kennen. Ook Lysbeth ‘de Jong’, Margaret ‘Fred’ en Monieke hoorden en horen nog bij de ‘MKD-meisjes’.
Het collega’s zijn groeide langzaam maar zeker uit naar ‘vriendschap-voor-het-leven’ en we zagen en spraken elkaar dan ook regelmatig, ook toen we al lang geen MKD collega’s meer waren!
Onze ‘bijeenkomsten’ waren altijd feest: lekker eten&drinken, veel  (professionele) info uitwisselen, maar vooral héél veel lol samen….

Maart 2013 kreeg Liesbeth echter een noodlottig ongeval, ze viel thuis van de trap en deze val werd haar fataal. Ze overleed aan de gevolgen ervan, ze zou mei daarop 54 zijn geworden... Een grote schok voor iedereen die haar gekend heeft, want Lies was een geweldig mens, met een sterke  persoonlijkheid, een grote professionaliteit in haar vakgebied (video interactie begeleiding), mensenkennis, trouw, maar vooral iemand met veel (en relativerende) humor.
We waren allemaal dol op haar en missen haar enorm.

Anja en Liesbeth kenden elkaar van ‘Boschhuis/privé feestjes’ van mij en Carool; mijn jaarlijkse Nunspeetse logeerpartijen en Lies heeft  nog op de Middelbare school bij Kurt-Karel in de klas gezeten. Anja heeft Lies’ plotselinge overlijden  intensief meebeleefd; ze vroeg er iedere keer naar als we elkaar spraken en ze was daarin heel troostend. Kort daarna werd ze zelf ziek en we weten allemaal hoe desastreus dat afliep…

Vandaag dus een wandeling met best veel ‘bagage’, maar gelukkig voelt het niet loodzwaar omdat we het zo goed met elkaar kunnen delen.
We halen héél veel herinneringen op en vertellen elkaar nog eens de mooie anekdotes en belevenissen van ‘vroeger’.  Maar ook het heden komt natuurlijk aan bod, want we hebben alle drie een gezin met opgroeiende kinderen/jong volwassenen, werk, familie en sociale contacten waar van alles over uit te wisselen valt!

..En wat is de natuur hier ook prachtig, dat zien we ook nu weer heel bewust tussen al het praten door.

’s Ochtends zijn we samen van Nijverdal naar Lemele gereden en pakken bij ‘Zaal Dijk’ het Pieterpad op. Het komt prachtig uit dat we deze etappe het grootste deel in de open velden/weilanden lopen, want het is heerlijk om de zon zo lekker warm op je lijf te voelen.

DSCF3223

Al pratende trekt er van alles aan ons voorbij:
Een boer ploegt met z’n traktor door het land, schilderachtige weggetjes en prachtige (opgeknapte) boerderijtjes, een kanaal, een sloot, bloeiende rododendrons/fluitekruid,  een paard vredig grazend in een wei, een groep klootschietende ‘jongere ouderen’ en bijna aan het einde van de etappe zien we in het Hellendoornse bos 2 citroenvlindertjes die samen vrolijk dartelen in de lucht: wij zagen er Anja en Liesbeth in!

We nemen een ‘zon-terras-break’ bij het prachtig gelegen Hotel/Restaurant ‘de Uitkijk’, net buiten Hellendoorn en lopen dan nog even de laatste paar kilometers naar Ivon’s huis. Daar spreken we af dat we mei 2015 (21 mei is Liesbeth’s geboortedag) weer een dag gaan wandelen om er misschien wel een terugkomend  jaarlijks ‘ritueel’ van te maken!

CorAnVon

Corry:
‘Je zou maar een dagje plannen en je krijgt zo’n dag, het was fijn en gezellig en genoten van omgeving en gezelschap. Dank je wel Anneke en Ivon. Volgend jaar maar weer. X Corry’.

Ivon:
‘Lieve Annie en Cor. Wat een mooie dag vandaag. Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Anneke dapper dat je dit doet! Lfs Ivon’.