Etappe 18: Groesbeek-Gennep met Paul&Caroline

2 mei 2015 - Gennep, Nederland

DSCF4889  DSCF4890 bewerkt startfoto

Zaterdag 2 mei: uiteindelijk werd dit de dag van etappe 18 met Paul en Caroline.
Het had even wat voeten in aarde om een gunstige dag uit te kiezen, dwz een droge dag en dat is vandaag gelukkig het geval!
Als ik om 9.00 van huis uit vertrek, ligt er een lief briefje van Joop op het aanrecht met een rolletje ‘olderwetse neppers’ (= onze eigen bedachte naam voor mentoskauwsnoepjes) voor onderweg.

De ontmoetingsplek is Groesbeek en ik zit heerlijk om 11.00 met een kopje koffie op het terras als Paul en Caroline de hoek om komen fietsen. Zij hebben de auto in Gennep gelaten en zijn van daaruit met de fiets naar de startplek gekomen. Het is heerlijk warm en de zon schijnt volop als we goed half 12 aan de etappe beginnen. Op dat moment hebben we al e.e.a. uitgewisseld aan persoonlijke informatie, want eigenlijk kennen we elkaar niet echt. Kurt Karel en Anja hebben in de jaren ’90 veel met Paul en Caroline opgetrokken, maar zoals dat soms gaat met ‘jonge groeiende gezinnen’ zijn ze elkaar in de jaren daarna uit het oog verloren. Een paar jaar terug hebben Anja en Caroline nog een keer gezellig ergens met elkaar gegeten, maar een vervolg kwam er niet van. Het overlijdensbericht van Anja kwam voor hen dan ook als donderslag bij heldere hemel……

Wat is het goed dat we vandaag met elkaar vele mooie herinneringen kunnen uitwisselen over Anja. Ze is er vanaf het eerste moment van onze ontmoeting gevoelsmatig weer sterk bij aanwezig en dit blijft de hele dag door het geval door alle anekdotes die voorbij komen.

mobielfoto KK beukenblad DSCF4893 IMG-20150503-WA0006

Kurt Karel had ’s morgens al een mooie foto ge-appt met als onderschrift ‘Anja en ik konden zo genieten van de eerste beukenblaadjes. Hoop dat jij ook veel voorjaar ziet’. Nou, dat was zéker het geval….De route startte, nadat we Groesbeek uit waren, meteen al met het Groesbeekse bos. Een gemengd bos met vele prachtige beukenbomen, die met hun nieuwe jonge blaadjes aan de bomen bijna licht lijken te geven. Er liggen veel gekapte bomen langs het pad en óp het pad een platte pad (kikker?), écht zo plat als een dubbeltje en het is dan ook een ‘zoekplaatje’: zie foto.
We gaan langs de wijngaard ‘Klein Amerika’ die in 2006 daar begon op ‘Landschap uit de IJstijd’ -  200.000 jaar terug! We kunnen het Montferland zien = 20 km verderop en ik vertel P&C over 40 jaar An&An vriendschap, die we daar met een fiets-weekend gevierd hebben, aankomend september al weer 4 jaar geleden!

Overal zien we bomen vól bloesems, het is werkelijk ongelooflijk hoe weelderig de takken overladen zijn met bloemetjes. Het voorjaar is op zijn allermooist en we vertellen elkaar de hele tijd enthousiast wat er allemaal aan natuurschoon te zien is. Deze route gaat wél langs de aspergevelden, waar op deze zaterdag niet gewerkt wordt maar waar wel heel grote machines staan om het lekkers te ‘steken’.
Even later lopen we over het pad waar we een bijzondere boom zullen gaan zien volgens Paul. Hij heeft vorig jaar deze etappe ook gelopen en bij die boom een leisteen neer willen leggen ter nagedachtenis aan Anja. Uiteindelijk toch maar niet gedaan vertelde hij omdat het dan maar de vraag is hoe lang zoiets blijft liggen….
We komen bij een prachtige oude, knoestige boom en maken volop foto’s….. wel jammer dat er een grote tak afgebroken is en dat hij het plekje voor de steen niet zo gauw terug kan vinden?!

Haha grapje…… het is een boom een eindje verderop, indrukwekkend zo groot/oud en hangend over het pad waar het gestut wordt door flinke balken om niet om te vallen. Het levert een prachtig uitzicht op en we fotograferen er met z’n 3-en wat af!

DSCF4908 DSCF4910
Verder gaan we, langs het Zevendal -gevormd door smeltwater van 150.000 jaar geleden- naar de St. Jansberg. Daar ‘missen’ we een Pieterpad aanwijzing (en wordt Caroline bijna een PP boekje rijker :) ) maar geen nood want Paul vraagt hulp aan mede wandelaars en dus pakken we via een ander pad de route gewoon weer op.
Wat volgt is een glooiend stukje natuur met water (Drievijvers) waarin de groene en bruine beuken prachtig weerkaatsen. Dan is daar precies halverwege de etappe restaurant ‘De Diepen’ en qua tijd én voor onze lege magen perfect geschikt voor een lunch.

IMG-20150503-WA0004 IMG-20150503-WA0005

De eerste 2 km van de tweede helft van de route gaat over een fietspad (de Grensweg) en is het dus oppassen geblazen. Sowieso zijn er veel mensen op pad vandaag, dus groeten we de hele dag door vriendelijk en worden ook wij door iedereen begroet, een mooie gewoonte. Het is nog steeds heerlijk zonnig en we genieten de verdere kilometers van weer ander natuurschoon: nog net niet bloeiend Fluitenkruid, Magnolia, Sering en een aantal prachtig bloeiende, grote gele velden met koolzaad.
Als we ergens op de Horse straat een sproeier horen, lijkt het wel bijna zomer!

IMG-20150503-WA0017 DSCF4946

Inmiddels lopen we al naar het einde van deze 15 km etappe toe en hebben we héél veel dingen met elkaar besproken. De gesprekken gaan als vanzelf; soms vrolijk en met humor, soms serieus en vol emotie. Deze dag is natuurlijk veel te kort om ‘alles’ te bespreken, maar wat genieten we er samen van en vinden we het fijn om dit met elkaar te mogen en kunnen beleven!

Via de brug over de Niers lopen we om iets voor 5-en Gennep binnen en om half 6 zitten we bij de Stadsherberg buiten op het terras met een DWW voor de dames en een Pauwel Kwak voor meneer (let op het fraaie glas!).

DSCF4951

Caroline laat zich de vis goed smaken en Paul en ik kiezen voor de verse asperges met zalm, mmmmmmmmm en dat allemaal onder ‘toeziend oog’ van de ondergaande zon.
Als ’toetje’ krijg ik een autorit naar Vorden aangeboden en dus praten we, na het opladen van de fietsen in Groesbeek, fijn nog even verder!!!!!

En ach… wat is het weer een voorrecht om met onderstaande lieve woorden uit het PP boekje dit verhaal te eindigen:
(helaas krijg ik de mooi getekende muzieknoten van Paul bij zijn naam en het bloemetje bij 'Anja' + de vliegende zwaluwtjes bij Caroline's naam niet in deze tekst geplakt!)

Anneke, hoi mooi warm mens, dank je wel voor deze dag.
Knuffel, Paul

Samen weer een stukje geschiedenis geschreven met Anja in onze gedachten.
Fijn als je zonder het te weten al iets deelde Anja.
Dank je Anneke voor deze mooie dag.
Caroline

1. Caroline:
    5 mei 2015
    Als ik dit lees (wat mooi beschreven Anneke)en de foto's zie,beleef ik de dag weer een beetje opnieuw. Met een warm gevoel omdat we zoveel mooie dingen hebben gedeeld en een traan omdat dit komt doordat Anja is overleden ♡♡~~
  2. Caroline:
  3. Caroline: