etappe 1: Zutphen - Almen

18 maart 2024 - Zutphen, Nederland

Vrijdag 8 maart was een ‘uitgestelde’ dag als start voor het Berkelpad van Gerda en mij, maar we hadden geen zonniger dag kunnen kiezen: strak blauwe lucht, met alleen een wat frisse oostenwind.
Als koffiestart kozen we voor de Driekant achter het station in Zutphen, een perfecte plek omdat de route voor het station begint.
Voor Gerda was de grootste helft van de 11 km route heel bekend terrein, omdat ze als ‘Warnsvelder’ met grote regelmaat in Zutphen en omstreken vertoeft. Ook voor mij echter wel veel bekende plekken en gebouwen en ik verbaas me er iedere keer weer over dat ik Zutphen vroeger als middelbare scholier ‘niets aan’  vond, want het is echt een prachtige Hanzestad, met veel geschiedenis en zeer fotogeniek!

Vanaf de IJssel, langs de bult van Ketje, Vakschool, Walburgis, Drogenaptoren, de Berkelpoort, Sutfene en de ijsbaan, liepen we zoetjesaan Zutphen uit. We misten bijna het vrouwenbeeld ‘die Badende’, maar er staan er een aantal langs de Berkel, dus hopelijk kunnen we de volgende duidelijker fotograferen!
Tussen Huize de Voorst en Huis ’t Velde door naar de Warkense stuw, waar we op het bankje met 2 ook wandelende vrouwen, onze lunch nuttigden en onderwijl konden genieten van een zeer professionele hengelsporter (met héél veel materiaal) die aan het opruimen was.
Niet te lang zitten vanwege de afkoeling én stijf worden (!), dus weer verder de meanderende Berkel (+ 15 extra gemaakte bochten) langs, naar de Besselinkstuw.
Prachtig natuurgebied, veel vogels, waterdieren en mooie vergezichten.
Almen was inmiddels al in zicht en na de laatste meters was de koffie met een taartje bij de Hoofdige Boer een echt verdiende afsluiter!